Kryssningar post Covid-19

20 månader efter rubrikerna om ”spökskeppet” Diamond Princess – hur är det att kryssa idag?

Första gången jag kom i kontakt med att sprita händerna flera gånger om dagen var i början på 90-talet ombord på ett kryssningsfartyg i Karibien. Utöver att personalen ombord alltid putsade och fejade i hissar, på ledstänger och på all annan interiör för att det skulle se fräscht ut men även för att minimera risken för eventuell smittspridning, var skälet till det eviga spritandet att eventuell smitta inte skulle leta sig in i någon av restaurangerna och därifrån spridas bland passagerarna. Just kryssningar var med andra ord tidigt ute med att hålla extremt hög hygien. 

Så kom corona - pandemin som över en natt förändrade bilden av ”lyxkryssningar”. Bilder kablades ut över världen på människor som tvingades sitta i karantän ombord på fartyg som hindrades från att lägga till i hamnar på grund av osäkerhet och risk för smittspridning. Gäster ombord tvingades tillbringa många dagar till havs och plötsligt diskuterades det överallt om hur hemskt det måste vara att sitta fast på ett fartyg, utan någon som helst tanke på att miljontals människor tvingades till isolering i alla tänkbara miljöer världen över. 

En studie på Umeå Universitet, publicerad i den vetenskapliga tidskriften Journal of Travel Medicine, visar: ”Om man istället hade evakuerat fartyget direkt när det anlöpte Yokohama och då tagit hand om dem som testats positivt och andra som kunde vara i riskzonen, hade sannolikt inte mer än totalt ett 70-tal smittade men inte ännu insjuknade släppts ut, till skillnad från flera hundra senare. Försiktigheten med att hålla hela fartyget i karantän var i och för sig begriplig, men eftersom spridningsrisken är så hög på fartyget kan det beslutet ifrågasättas, säger Joacim Rocklöv”

Så hur är det att kryssa idag, när branschen gör en global nystart? Genom att låta två av våra medarbetare ge sig ut till havs tänkte vi på Club Eriks själva bringa klarhet i frågan. Vi valde två av våra kunders favoritrederier, Celebrity Cruises och deras senaste tillskott Apex samt Azamaras kryssare Journey, och låter höra vad Josefine respektive Peter har att säga om saken. 

"Det krävs att man är dubbelvaccinerad för att över huvud taget få komma ombord. Inför kryssningarna fick vi dessutom boka in ett antigentest i hamnen som rederiet stod för. För att verkligen säkerställa att man kan garantera erforderligt avstånd mellan gästerna ombord så kryssar man inte med full beläggning. Enligt uppgift så har man en så kallad kabinfaktor på cirka 60 %, så det känns verkligen spatiöst ombord och blir inga köer att tala om. Samtlig personal ombord bär munskydd och som gäst ska du bära mask när du rör dig runt i fartyget, men inte när du sitter ner för att äta eller dricka. På däck vid poolen eller i din hytt behöver du inte heller bära mask. Trots att vi i Sverige har haft så få påbud gällande munskydd, vande vi och andra svenskar oss snabbt vid att bära mask ombord. I fartygens butiker finns inte längre parfymprover framme utan personalen bistår med doftprover, och vill man prova ett par solglasögon så tar personal hand om dem efter varje kund för desinficering. Städrutinerna är om möjligt än mer minutiösa än tidigare. Om/när ett eventuellt covidfall konstateras ombord blir gästen genast satt i karantän i hytt i anslutning till utgången och rederiet startar omgående smittspårning. Den konstaterat smittade får lämna fartyget vid efterföljande hamn för fortsatt karantän och vård."

Så nu när världen åter börjar att öppnas så förefaller det paradoxalt nog vara just kryssningar som är det säkraste sättet att resa på utifrån ett Covid-19-perspektiv. Jag menar – finns det någon semesteranläggning på land som kan garantera sina gäster en sådan kontrollerad miljö där du som gäst garanterat endast möter vaccinerad personal och vaccinerade medresenärer?

//Tomas Jonsson, VD